Hans Dorenstouter, guitars & vocals

Op mijn 14e zag ik een keer bij ons thuis een spaanse gitaar staan. Ik heb geen idee van wie die was…  Ik ben er gaandeweg gewoon wat op gaan pingelen en her en der wat accoorden afgekeken van mijn broer en televisie. Het ging me redelijk goed af, zonder les te hoeven nemen. Mijn gehoor was mijn leraar. Op mijn 15e kreeg ik mijn eerste echte steelstring gitaar, een Ibanez versie van de Gibson J-200. Die had mijn broer uitgezocht, volgens mij omdat hij het zelf een te gek ding vond!!  Vanaf dat moment ben ik niet meer gestopt met gitaar spelen en muziek maken. En het werd steeds erger. Drumstel van het geld van mijn vakantiebaantje gekocht, bas, TEAC taperecorder met de magische sound-on-sound mogelijkheid. Het liedjes maken openbaarde zich. Wat een ontdekking! Mengpaneel, microfoons, een paar elektrische gitaren, effectapparatuur, rototoms… en wat ik niet bezat kon ik meestal wel lenen. Het hield niet op. Vele andere snuiters kregen door dat zich op mijn zoldertje een klein studiootje ontwikkelde. Daar heb ik wat uren doorgebracht, voornamelijk om anderen muzikale diensten te bewijzen. Als ik maar bezig was met muziek. Dat was een heel leuke en leerzame tijd, waarin ik ook begon met bandjes beginnen en optreden. Daarna volgden leuke uitstapjes naar theater waarbij ik de muzikale invulling heb verzorgd. Het bandjesleven denderde intussen door.  In 1994 of 1995 kwam ik via-via in contact met Cor Steijn, de toetsenman van Mainstage. Het klikte direct en vanaf dat moment zijn we altijd samen bezig geweest met de muziek. In 2000 zijn we samen met Marcel, onze andere gitarist, begonnen met wat uitgegroeid is naar het huidige Mainstage. 

Ik heb vanaf de oprichting altijd met veel plezier gespeeld in deze band. Wat ik nog steeds heel erg gaaf vind is, dat we regelmatig zomaar wat muziek spelen en het direct vorm krijgt, zonder dat we precies weten hoe een bepaald lied eigenlijk in elkaar zit. Al zouden we nooit meer optreden; het middel is wat mij betreft minstens net zo leuk als het doel…

STUFF: